Svansmotordrivna Tatra 87 (1945 - 46)

Att ha motorn bak är ingen nyhet för bilar - snarare var motorns placering bak det vanligaste i bilens första barndom. I och med att motorerna blev lättare och mindre, kom de att placeras fram. Nu går utvecklingen mot ännu mindre motorer med högvärdigare bränslen, och man funderar allvarligt på att lägga motorerna direkt på sina drivaxlar.

För tio år sedan kom svansmotorbilarna av märket Mercedes i marknaden. De följdes av den berömda tyska Volkwagen. Gemensamt för dessa båda typer är att de är typiska småbilar. Det är i stället de tjeckiska Tatraverken som presenterar världen en stor vagn med svansmotordrift : Tatra 87.


Vagnen är uppbyggd med självbärande stålkaross. Den 8-cylindriga motorn är upphängd direkt på drivaxeln, är luftkyld och lämnar 72 hk. Bilen är fyrväxlad. Reservdäck (plats för
2 stycken) och bensintank (rymmande 55 liter) ligger fram. Bagageutrymmet ligger bakom baksätet men framför motorn. Motorn får luft genom 2 "gä1ar" baktill och släpper ut kylluften genom ett jalousiliknande galler bakåt. Tatra 87 är fyrdörrars och har soltak. Framsätena är ställbara och ryggstöden kan fällas
bakåt, om man vill sova i bilen.


Till sist några mått: Längd 4740 mm, hjulbas 2 850 mm, spårvidd 1 250 mm, största bredd 1670 mm, största höjd 1500 mm, tom vikt 1 370 kg. Max. hastighet 140-150 km/h. Gummiutrustning 6.50xI6".  Sign. Jangö.


   Ur Populär Teknik, Nr. 11, November 1946